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Paris

Daniela Ortiz

Le travail de Daniela Ortiz (née au Pérou en 1985) consiste à créer des espaces de tensions afin d’y explorer les notions d’origine, de classe, de nationalité et de genre, elle analyse les comportements sociaux comme autant de structures basées sur l’exclusion et la communauté. Au cours des années précédentes elle a effectué plusieurs projets de recherche sur le colonialisme et ses relations avec les systèmes actuels de contrôle de l’immigration.

Daniela est en résidence à Kadist Paris pendant le mois de Novembre 2018 dans le cadre de la production de son film « The Empire of Law » commissionné par Kadist, Netwerk Aalst et Contour Biennale 9 : Coltan As Cotton.

Elle est la seconde artiste à être invitée pour le projet co-produit par KADIST « Not Fully Human, Not Human at All » développé sur trois ans par la commissaire d’exposition Nataša Petrešin-Bachelez.

Cette résidence est organisée en partenariat avec le projet de recherche « You don’t need to be a voice for the voiceless, just pass the mic » mené par la plateforme de recherche Pratiques d’Hospitalitéde l’ESAD Grenoble et financé par le Ministère de la Culture.

La travail de Daniela Ortiz a été exposé, entre autres, au Van Abbemuseum, Eindhoven, 2016 ; Museum of Modern Art, Varsovie, 2016; MACBA, Barcelone, 2015; Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, 2015; Weltmuseum, Vienne, 2015; Jeu de Paume, Paris, 2014; MUAC, Mexico, 2014; Musée Reina Sofia, Madrid, 2014 et 80M2, Lima, 2012.

Through her work, Daniela Ortiz (born in Peru in 1985) generates spaces of tension in which she explores concepts of nationality, racialization, social class and gender in order to understand how violence, persecution of racialized communities, inclusion and exclusion operate in occidental societies. Recent projects revolve around the issue of the migratory control system, its links to colonialism and its management by European-white states and societies.

Daniela Ortiz is in residency at KADIST Paris during November 2018 in the framework of the production of her film “The Empire of Law”, co-commissioned by KADIST, Netwerk Aalst and Contour Biennial 9: Coltan As Cotton. Daniela Ortiz is the second artist invited for a commission as part of KADIST’s three-year project “Not Fully Human, Not Human at All”, curated by Nataša Petrešin-Bachelez.

The residency is also organized in partnership with the research project “You don’t need to be a voice for the voiceless, just pass the mic” led by the platform Pratiques d’Hospitalités within the art school ESAD – Grenoble and supported by the French Minstry of Culture.

Daniela Ortiz has exhibited at Van Abbemuseum, Eindhoven, 2016; Museum of Modern Art, Warsaw, 2016; MACBA, Barcelona, 2015; Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, 2015; Weltmuseum, Vienna, 2015; Jeu de Paume, Paris, 2014; MUAC, Mexico, 2014; Reina Sofía Museum, Madrid, 2014 and 80M2, Lima, 2012 among others.