Padmini Chettur, "Beautiful Thing II"
Padmini Chettur a été formée au Bharatnatyam, forme de danse ancestrale ravivée après un siècle d’amnésie forcée. Cette filiation forte est un acte politique participant au mouvement intellectuel de rejet des normes culturelles d’une société coloniale. Padmini s’est formée auprès de Chandralekha, adepte radicale du Bharatnatyam, qui a associé la danse aux mouvements artistiques modernes en Inde, et créé des œuvres chorégraphiques féministes à partir de mathématiques ancestrales ou de philosophie. Padmini Chettur a quitté la troupe pour créer un travail chorégraphique personnel, et migrer de la tradition vers un mouvement minimal et conceptuel. Son travail chorégraphique a encore évolué vers un langage visuel traduisant des concepts philosophiques en espace. A Paris, elle exécute sa plus récente pièce soliste, imaginant comment se mouvoir dans le vide.
Padmini Chettur (née en 1970)
Originaire de Chennai, Inde du Sud
Padmini Chetur comes from a strong lineage of Bharatnatyam, an ancient dance form, revived after a century of forced amnesia, as a political act in the backdrop of the intellectual movement that rejected the norms of cultural behaviour in a colonial society. Padmini trained under the radical proponent Chandralekha, who aligned the dance with the artistic modern movements in India, and created feminist choreographic works on themes of ancient mathematics and philosophy. Padmini left the troupe, to make her own choreography, migrating the tradition to a minimalist conceptual movement. Her choreography moved even more toward visual language for philosophic ideas of space. She performs her most recent solo work in Paris, made up of revolving vacant shapes. Within Kadist is presented the musical score and performance of an older choreographic work in insect forms.
Padmini Chettur (b. 1970)
From Chennai, South India