Pierre Leguillon features: "Diane Arbus: A Printed Retrospective, 1960-1971"
Pierre Leguillon features: “Diane Arbus: A Printed Retrospective, 1960-1971”
6 décembre, 2008 – 7 février, 2009
Cette première rétrospective de l’oeuvre de Diane Arbus (1923-1971) jamais organisée en France, réunit l’ensemble des images commandées à la photographe new-yorkaise par la presse anglo-saxone dans les années 1960.
Seront exposées les pages originales des magazines qui constituent la première apparition de ces clichés : Harper’s Bazaar, Esquire, Nova, The Sunday Times Magazine… Si certaines de ces photographies sont devenues des icônes de l’Amérique contemporaine, d’autres constituent de véritables découvertes. La diversité des sujets des reportages offre un spectre très large du talent de Diane Arbus à partir de portraits d’anonymes ou de personnalités (Norman Mailer, Jorge Luis Borges, Mia Farrow, Marcello Mastroianni, Madame Martin Luther King…), des photographies de mode enfantine, et plusieurs « essais photographiques » en images, légendées ou commentées par la photographe (« The Vertical Journey », « The Full Circle », « Auguries of Innocence »…) Les rapprochements inédits que propose l’accrochage de Pierre Leguillon viennent renforcer l’actualité de cette oeuvre majeure du XXe siècle.
Pierre Leguillon features: “Diane Arbus: A Printed Retrospective, 1960-1971”
December 6, 2008 – February 7, 2009
This first retrospective of the works of Diane Arbus (1923-1971) ever organized in France, brings together all the images commissioned to the New York photographer by the Anglo-Saxon press in the 1960s.
The exhibition will present the original pages of the magazines, which correspond to the first appearance of these photographs: Harper’s Bazaar, Esquire, Nova, The Sunday Times Magazine… While some of these photographs have become icons of contemporary America, others are yet to be discovered. The variety of subjects dealt with offers a wide perspective on Diane Arbus’ talent, ranging from anonymous of celebrity portraits (Norman Mailer, Jorge Luis Borges, Mia Farrow, Marcello Mastroianni, Madame Martin Luther King…), children’s fashion, to several “photographic essays” where the images are credited or commented by the photographer herself (“The Vertical Journey,” “The Full Circle,” “Auguries of Innocence”…). The unprecedented connections realized in Pierre Leguillon’s display underline the actuality of this major 20th century practice.