x

Member Log-In

Don't have an account? Register here.

Panama

Pies bajo fuego: Sobre el despojo (Feet Under Fire: On Dispossession)

Información en Español abajo

Pies bajo fuego: Sobre el despojo [Feet Under Fire: On Dispossession], an exhibition in collaboration and at MAC Panama curated by Miguel A. López

Part  One / Primera Parte
February 1 to May 19, 2024
Seba Calfuqueo, Milko Delgado, Elyla, Lungiswa Gqunta, Elena Tejada-Herrera, Stephanie Williams

Part Two / Segunda Parte
May 23 to August 11, 2024
Karrabing Film Collective, Sandra Monterroso, Gabriela Novoa, Naomi Rincón Gallardo, Sin Wai Kin, Cauleen Smith

The exhibition Feet Under Fire: On Dispossession, curated by Miguel A. López, explores the multivalent idea of dispossession. The exhibition title is taken from Lungiswa Gqunta’s video Feet Under Fire (2017), which depicts the artist’s lower legs swinging above a bed of charcoal, struck by bristle brushes attached to her shoes. The resulting sparks recall the frequent occurrences of devastating fires that decimate all in its path.

Rather than offering a single perspective, the works in the exhibition delve into its various meanings as explored by artists from different generations and geographies addressing issues such as mining extraction, property, colonial violence, white privilege, land enclosure, forced migration, queer technologies, collective memory, belonging, futurity, self-determination, and survival.

The exhibition pairs one video work produced by an artist based in Central America and Mexico with a work produced by an artist outside the region. In Central America, the history of dispossession of the lands of local Indigenous and Afro-descendant communities largely persists amid the backdrop of the rapid expansion of agribusiness, mining, and residential tourism, which has a devastating impact on the environment. What role do media and technology play in the creation of narratives and counternarratives of dispossession?

This collaboration is part of KADIST’s ongoing international program Double Takes, which activates film and video works through physical and online presentations at partner institutions and on KADIST.tv. The exhibition will be presented in two parts, from February to May, and May to August. On the occasion of the exhibition, a prelude of a new commission by Naomi Rincón Gallardo, supported by KADIST and the Toronto Biennial of Art will be presented in Part Two of the exhibition, followed by its premiere at the Toronto Biennial of Art (September 21 to December 1, 2024) and on KADIST.tv.

La exposición Pies bajo fuego: Sobre el despojo, curada por Miguel A. López, explora la noción multivalente de despojo. El título de la exposición está tomado del video de Lungiswa Gqunta, Pies bajo el fuego (2017), que muestra las piernas de la artista balanceándose sobre un lecho de carbón, golpeadas por cepillos de cerdas adheridos a sus zapatos. Las chispas evocan los habituales devastadores incendios que destruyen todo a su paso.

En lugar de ofrecer una perspectiva única, las obras de la exposición profundizan en los varios significados de este concepto explorados por artistas de diferentes generaciones y geografías que abordan cuestiones como la extracción minera, la propiedad, la violencia colonial, el privilegio blanco, el cercamiento de tierras, la migración forzada, tecnologías queer, la memoria colectiva, pertenencia, futuro, autodeterminación y supervivencia.

La exposición construye diálogo entre obras en video producidas en Centroamérica y México y obras producidas fuera de la región. En Centroamérica, la historia de despojo de las tierras de las comunidades indígenas y afrodescendientes locales persiste en gran medida en un contexto de rápida expansión de la agroindustria, la minería y el turismo residencial, los cuales están teniendo un impacto devastador en el medio ambiente. ¿Cuál es el papel que juegan los medios y la tecnología en la creación de narrativas de desposesión y de narrativas contra el despojo?

Esta colaboración es parte del programa internacional Double Takes de KADIST, que presenta obras de cine y video a través de presentaciones físicas y en línea en instituciones asociadas y en KADIST.tv. En la segunda parte de la exposición se presentará un preludio de una obra de Naomi Rincón Gallardo, comisionada por KADIST y la Bienal de Arte de Toronto, la cual será presentada en la Bienal de Arte de Toronto (21 de septiembre al 1° de diciembre, 2024) y en KADIST.tv.