Screening of Melvin Moti's film "The Prisoner's cinema", 2008.
Dimanche, 4 novembre à 18h dans la salle Cinéma 2 du Centre Georges Pompidou.
Projection du film The Prisoner’s Cinema (2008) de Melvin Moti.
Film 35 mm, 22 minutes
Son, couleur
La projection sera suivie d’une discussion entre les artistes Melvin Moti et Rossella Biscotti (en anglais).
« The Prisoner’s Cinema » est un phénomène décrit en neurologie comme une hallucination qui survient après une absence prolongée de stimulation visuelle. En 1954, un scientifique a observé ce phénomène chez des prisonniers enfermés dans des cellules obscures, et des conducteurs de camion pris dans une tempête de neige. Le sujet coupé de toute sollicitation visuelle voit alors un écran aveugle sur lequel apparaissent des hallucinations de formes géométriques. Ce phénomène qui rappelle le cinéma, ne peut être enregistré, ce qui rend l’expérience très personnelle.
Ce qui intéresse Melvin Moti, c’est la relation entre hallucinations et formalisme. Ces formes constantes, géométriques, qui ne dépendent d’aucune contingence culturelle puisqu’elles apparaissent de façon récurrente, à différentes époques, dans différentes cultures, sont sans histoire ni futur.
THE PRISONER’S CINEMA consiste en des images abstraites prises de rayons de lumière à travers un vitrail, accompagnées de la voix d’un scientifique décrivant ses hallucinations après avoir été privé de ses sens pendant plusieurs jours. On peut y voir aussi la question de l’origine du cinéma, de la création des images, du pouvoir imageant du sujet, de l’inconscient, de l’histoire de l’abstraction.
Ce film a été produit par le FRAC Champagne Ardennes.
Melvin Moti est né en 1977. Il vit et travaille à Rotterdam
Sunday, November 4 at 6pm at the Cinema 2 of Centre Georges Pompidou.
Screening of Melvin Moti‘s,The Prisoner’s Cinema, 2008.
35mm film, 22 minutes
Sound, colour
The screening will be followed by a conversation between artists Melvin Moti and Rossella Biscotti.
(held in English).
“The Prisoner’s Cinema” is a phenomenon that is described in neuro and optical science as visual hallucinations taking place in response to prolonged visual deprivation. The experiments conducted by a scientist have helped describing this phenomenon substantially. Prisoners confined in a dark cell have repeatedly reported this phenomenon, hence the name. It is however not strictly related to darkness; truck drivers have reported it after being stuck in a snowstorm. Whenever a person is completely cut off from visual information, as a result of looking at a ‘blank screen’, visual hallucinations will appear. They take the form of geometric light shapes, which are seemingly ‘projected’ about a hand stretch away from the subject. This experience can be related to cinema; however, it is impossible to record it. It thus remains a hyperpersonal light projection.
Melvin Moti is interested in the relation between hallucinations and formalism. Those ‘form constants’, geometric patterns which are recurrently observed during hallucinations, are forms of which the interpretation is not culturally biased. It will appear in different ages, in different cultures without altering in its meaning. As they always remain unchanged, these are forms without a history or future.
The Prisoner’s Cinema shows light shining through a rose window. As we look into an abstract light projection, slowly geometric shapes take form. And the voice of a scientist having been deprived of his senses during several days, describes his hallucinations. The film is also about the origins of cinema, one’s capacity to create images, the unconscious, and the history of abstraction.
This film was produced by the FRAC Champagne Ardennes.
Melvin Moti was born in 1977. He lives and works in Rotterdam.