x

Member Log-In

Don't have an account? Register here.

Paris

Talk by Daniel McCLean

Mardi 30 Mars, 2010, 19h à Kadist Art Foundation

Daniel McClean mène parallèlement deux pratiques, celle d’avocat et celle de commissaire indépendant. Ces deux activités l’ont amené à collaborer avec des artistes dans la mise en place de contrats, en tant qu’avocat d’une part définissant les limites et les règles d’une oeuvre d’art vis-à-vis du droit d’auteur, et d’autre part en tant que producteur de projets dans lesquels les contrats d’artistes définissent un contexte créatif. En 2008, Daniel McClean et Lisa Rosendahl ont initié ‘Offer and Exchange : Sites of Negotiation in Contemporary Art’, un programme de commandes contextualisées consistant à inviter des artistes à utiliser des contrats légaux en relation à différents contextes : celui de la galerie commerciale, de la collection d’entreprise, de la foire, de l’institution publique, de la collection privée, de la salle de vente, du magazine spécialisé. Dans ce cadre, Daniel McClean a collaboré avec les artistes Carey Young, Santiago Sierra, Robert Barry/Stefan Bruggemann, Goldin + Senneby et Superflex. A travers plusieurs ‘études de cas’, Daniel McClean retracera un historique des contrats d’artistes, utilisés dans l’art conceptuel et dans la critique de l’institution, et évoquera comment ses deux activités se superposent et se nourrissent l’une de l’autre. Cette intervention fut également conçue en relation à deux projets en cours développés dans le cadre du programme de Kadist : « Le Stade des Sirènes » d’Etienne Chambaud et Vincent Normand (avril 2010) et l’exposition personnelle de Goldin+Senneby (juin 2010).

Tuesday, March 30, 2010, 7 pm at Kadist Art Foundation

Daniel McClean is leading two practices in parallel, one as a lawyer and the other as an independent curator.
Both activities led him to work with artists in the development of contracts, as a lawyer defining the limits and rules of an artwork in relationship to ownership and secondly, as a producer of projects in which the artist’s contract defines the creative framework. In 2008, Daniel McClean and Lisa Rosendahl initiated ‘Offer and Exchange: Sites of Negotiation in Contemporary Art’, an ongoing series of site-specific commissions inviting artists to use legal contracts in relation to different contexts : the commercial gallery, the corporate collection, the art fair the public institution, the private collection, the auction house, the art magazine. In this framework, Daniel McClean has been collaborating with artists such as Carey Young, Santiago Sierra, Robert Barry/Stefan Bruggemann, Goldin + Senneby and Superflex.

Through different ‘cases studies’ Daniel McClean will draft a history of the artist’s contract being both used through conceptual art and institutional critique and how his two activities overlap and nourish each other in this subject.

This talk was also conceived in relation to the two projects following the programme: ‘The Siren’s Stage’ by Etienne Chambaud and Vincent Normand (April 2010) and Goldin+Senneby’s solo exhibition (June 2010).